Heb jij zorgen over de toekomst van je bedrijf?

Waarom gastvrijheid nodig is in de retail

…Waarom jouw bedrijf binnen de Retail gastvrijheid zou moeten omarmen.

Met alleen een goed product ga je het niet redden

De wereld verandert in een hoog tempo om ons heen. Online bedrijven schieten als paddenstoelen uit de grond en veroveren steeds meer grond. Hoe kan jij als bedrijf klaar zijn voor de toekomst in dit ‘Bol.com tijdperk’? Hoe kan jij op tegen de grote online bedrijven? Eén ding is zeker; als je alleen door wilt gaan met het verkopen van een goed product ga je het niet redden. Hoe kan je er dan wel voor zorgen dat klanten speciaal voor jouw merk naar je toe komen? Hoe kan je ervoor zorgen dat jij je kan onderscheiden in de markt?

De oplossing:

De enige lange termijn oplossing in de Retail is het opbouwen van een band met jouw klanten. Zorg dat je een gastvrije omgeving creëert, waar mensen niet eens kunnen uitleggen waarom ze het leuk vinden; ze willen er gewoon zijn!

In een wereld waar het draait om ervaringen

Alleen een goed product is niet meer genoeg. Je kan nog zo’n mooi product of dienst hebben, maar het valt of staat bij de mensen die dit leveren. Alleen zij kunnen het verschil maken.

Wil jij ook dat klanten jouw bedrijf weer kunnen vinden? Dat ze speciaal voor jouw merk, mensen en service naar je toekomen.

Maar hoe doe je dit nu precies?

De Beste zijn

Het begint allemaal bij de beste willen zijn. Zorg dat je een consistent kwalitatief Top product hebt. Leg de lat hoog en trek mensen aan die de beste willen zijn. Creëer een omgeving voor groei, een omgeving waar jij en anderen deel van willen uitmaken.

Trots

Zorg dat je team trots is op het merk & product, en hier de kennis over heeft. Dan zullen ze het merk & product ook met veel trots en natuurlijke overtuigingskracht kunnen verkopen. Hier kan geen enkele sales skill tegenop. Verkopen met het hart!

Dienstbaarheid

Iedere medewerker in jouw team maakt elke dag opnieuw de keuze; wil ik het verschil voor deze klant maken, of niet? Creëer een werkomgeving waar werkgeluk centraal staat, een omgeving waarin je successen met elkaar viert. Zorg dat het dienstbaar zijn aan de klant om een unieke ervaring te leveren centraal staat, en laat vooral ook zien hoeveel werkplezier dit geeft!

Oprechte Zorg

Wat succesvolle bedrijven doen is zowel de klanten als medewerkers meer gaan zien als gasten.

Zorg dat je als bedrijf gastvrij wordt beschouwd door je klanten en medewerkers.
Dit heeft alles te maken met de oprechte zorg die jij biedt richting je medewerkers, en de oprechte zorg die een klant ervaart tijdens zijn contact met het bedrijf.

Om oprechte zorg te kunnen bieden zal je eerst moeten weten wat er in het hoofd van jouw klanten en medewerkers speelt. Wat houdt ze bezig, waar zijn ze naar op zoek, welke behoeften en verwachtingen hebben ze? Je kunt hier alleen maar achter komen door in gesprek te gaan, en veel open vragen te stellen.

Oeps

En oeps! Gaat er een keer iets fout, zie dit dan niet als een gemiste kans maar juist als een kans om het helemaal goed te maken voor de klant. Door na een fout een volledige ’Red Carpet’ treatment toe te passen zou je zomaar eens een blije loyale klant hebben gecreëerd.

“Eigenlijk zijn jouw medewerkers je merk”

Wat kunnen we leren van de gastvrijheid

We weten dat Gastvrijheid echt een andere branche is dan de Retail. Maar wat kunnen we veel leren van de gastvrijheidsindustrie. Onder andere hoe we een klant een gastvrij gevoel kunnen geven, zodat de klant zich echt bijzonder mag voelen om de persoonlijke behandeling die de klant ontvangt. Maar ook hoe we langdurige relaties kunnen bouwen door het gebruiken van onze empathische vaardigheden om echt service op maat te kunnen leveren naar de behoefte en verwachtingen van de klant. Eigenlijk zijn jouw medewerkers je merk, en kunnen zij het verschil maken voor de klant. Het draait om deze persoonlijke menselijke interacties.  

“Je gaat de Bol.com’s niet overtreffen voor het gemak of de prijs. Maar met een onvergetelijke gastvrije ervaring kun je wel degelijk het verschil maken!”

Over de auteur

Priscilla de Graaf  -  Priscilla heeft met haar 13 jaar HR Management ervaring in het 5 sterren Hospitality segment vele projecten, teams en initiatieven mogen leiden. Met haar kennis en passie wil zij bedrijven helpen om zich te kunnen onderscheiden in de markt voor de klant maar ook zeker voor de medewerker!

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}
>